czwartek, 14 września 2017

Europejski Zjazd samochodów Mikrus



Europejski Zjazd Samochodów Mikrus i pojazdów zabytkowych
Uroczystością w której uczestniczyłem będąc w sierpniu w Mielcu był właśnie tytułowy zjazd zorganizowany 27 sierpnia przez Automobilklub Mielec. Był to zjazd samochodów Mikrus produkowanych niegdyś w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu w latach 1957-1960, a więc minęło 60 lat od rozpoczęcia jego produkcji. Niestety po trzech latach w 1960 roku zakończono jego produkcję na skutek politycznych decyzji komunistycznych władz. Samochodzików nazwanych Mikrusem MR 300 wyprodukowano 1728 sztuk. Miały silnik chłodzony powietrzem o mocy 15 KM i pojemności 300 cm3 umieszczony z tyłu pojazdu. Koszt samochodu wynosił 50 tysięcy złotych, a więc bardzo drogi ze względu na niewielką ilość. Priorytetem była produkcja samolotów myśliwskich dla wojska i stąd wynikała niewielka ilość ubocznie produkowanych Mikrusów. Na zjeździe Było ich około 10, a właścicielami ich byli przeważnie Mielczanie.
Wszystkich samochodów, które po zakończeniu uroczystości przedefilowały ulicami miasta było około 100. Oprócz Mikrusów były Fiaty 126P zwane Maluchami, były także Fiaty 125P, Syreny i wiele innych zabytkowych pojazdów różnych marek. Wszystkie bardzo starannie odrestaurowane i z podziwem dla właścicieli oglądane przez licznie zgromadzonych widzów. 
Uroczystość pod patronatem władz miasta otworzył i prowadził prezes Automobilklubu Mieleckiego, a wspomagał go w interesujący sposób vice prezydent miasta Jan Myśliwiec. Wśród zaproszonych gości był jeden z konstruktorów Mikrusa Jerzy Dębicki, a także pojawił się z Rzeszowa współautor książki o Mikrusie dr Mieczysław Płocica. Warto wyjaśnić, że w książce tej znajduje się dużo zdjęć i informacji przekazanych autorom książki właśnie przez Jerzego Dębickiego. Książkę tą można nabyć w księgarni Dębickich na starym Mielcu.
Pogoda świetnie dopisała, a licznie zgromadzona publiczność miała co podziwiać. Najlepiej jednak atmosferę zjazdu oddadzą niżej umieszczone zdjęcia.
Mikrus MR 300

Obok Mikrusa z lewej moja żona Lidia

Między Mikrusami moja żona Lidia z autorem książki o Mikrusie dr Mieczysławem Płocicą

Jak wyżej

Z lewej strony obok Lidii i dr Płocicy stanął Teofil Lenartowicz czyli ja

Teofil i Mikrusy

Jaj wyżej

Na większości Mikrusów nałożony był wspaniały lakier

Widok silnika we wnęce z tyłu pojazdu

Dużo oglądających pojazdy i wspaniała atmosfera towarzyszyła zjazdowi

Uczestniczyły zjazdowi zabytkowe samochody różnych Marek

Jak wyżej

Popularna Syrena

Były i takie

Nie brakowało zachwytów pod adresem właścicieli pojazdów

A to już popularne u nas Maluchy 126P

Otwarcia uroczystości dokonał prezes Automobilklubu Mielec

Siedzą zaproszeni na uroczystość goście

Siedzący w środku to Jerzy Dębicki

Jak wyżej

Jak wyżej

Prezes Automobilklubu przedstawia Jerzego Dębickiego jako konstruktora pojazdu Mikrus

Jak wyżej

Jerzy Dębicki opowiada o swej pracy nad konstrukcją Mikrusa

Jak wyżej

Jerzy Dębicki to wspaniały człowiek i  wieloletni prezes Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej w Mielcu

Vice prezydent miasta Mielca Jan Myśliwiec pokazuje uderzając młotkiem w resor jak dawniej hamrowało się resory

Prezydent zachwycał słuchających opowiadaniem o Mikrusie

Pozostali zaproszeni do wypowiedzi goście

Jak wyżej

Jak wyżej

Jak wyżej


Siedzący vice prezydent, a z prawej moja żona Lidia

Mieli o czym porozmawiać autor książki o Mikrusie Mieczysław Płocica i konstruktor pojazdu Jerzy Dębicki

Oto obaj wspaniali i zakochani w Mikrusie ludzie

Nie brakowało wypowiedzi innych zaproszonych gości

Tak oto przedstawia vice prezydent Jan Myśliwiec nagrody przyznane Mikrusom i ich właścicielom za stan pojazdów

Od prawej Płocica i Dębicki

Podobały mi się nie tylko wystawione samochody, ale także wspaniała atmosfera

Jak wyżej

Nagroda najładniejszego Mikrusa
 Warto oglądać takie uroczystości przypominające historię dawno przeżytych chwil. Bo przecież chociaż nie brałem udziału w produkcji Mikrusa MR 300, to jednak byłem świadkiem jego powstawania i wszystkich uciech jakie mieli właściciele tych pojazdów.
Teofil Lenartowicz
Wrocław, dnia 14 września 2017
        

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz