poniedziałek, 12 października 2015

Czy w Bliźnie były testowane latające bomby V-1?



Czy w Polsce były testowane przez Niemców latające bomby V-1?
            Pytanie takie zadaję sobie, albowiem wynikły pewne sprzeczności między tym co wiedziałem o rakietach V, a pewnej opinii dr hab. inż. Ryszarda Witkowskiego.
            W swojej książce pt. „100 lat przygody Mielca z lotnictwem” napisałem o poligonie w Bliźnie, gdzie Niemcy testowali V-1 i V-2, natomiast pan Ryszard Witkowski twierdzi, że nie ma dowodów potwierdzających obecność latających bomb w Polsce, którymi były V-1. Twierdzi on, że nie ma dowodów obecności V-1 w Bliźnie i że odpalana była tam jedynie V‑2. Jednak znani mi świadkowie potwierdzali obecność V-1, a ja sam przekonany jestem, że dźwięk i widok obserwowanej smugi kompensacyjnej należały do bomby latającej V-1.
            Ponieważ jego opinia, kłóci się nie tylko z moją wersją o V-1, lecz także z wieloma innymi historycznymi publikacjami o V-1, postanowiłem wyjaśnić ową kwestię. Sprawa jest o tyle ważna, że pan Ryszard Witkowski były pilot doświadczalny, jest wybitnym znawcą historii lotniczej, teoretykiem awiacji i autorem wielu książek i publikacji lotniczych. To z tego powodu nie można ignorować jego opinii bez wyjaśnienia owej kwestii. Mogłoby to być szkodą dla prawdy historycznej.
            W tym celu zaistniałą kontrowersją postanowiłem zainteresować redaktora naczelnego miesięcznika „Skrzydlata Polska”, aby na jego łamach zajął się wyjaśnieniem owej kwestii. Wysłałem w tej sprawie mailem wiadomość na adres redaktora naczelnego Grzegorza Sobczaka. Zainteresowałem sprawą także kilka innych osób zajmujących się lotniczą historią. Pozostaję z nadzieją, że tym sposobem, a także w odnajdywanych szczątkach rakiet V w Bliźnie znajdą się dostatecznie wystarczające dowody.
Powyżej wydobyta ostatnio część rakiety V-2

Jak wiadomo ostatnio w Bliźnie wydobyto kilkutonową część rakiety V-2, a także będą trwać następne poszukiwania. Zobaczymy jak się sprawy potoczą.
Teofil Lenartowicz
Wrocław, dnia 12.10.2015


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz