poniedziałek, 9 września 2019

Przecławska 80 rocznica wybuchu II Wojny Światowej


80 rocznica II Wojny Światowej w Przecławiu
Minęło 80 lat, kiedy 1 września 1939 roku wybuchła II Wojna Światowa. Miałem wówczas 11 lat i mieszkałem z rodzicami w miasteczku Przecław powiat Mielec na Rzeszowszczyźnie. Przeżyłem tam trudne chwile okupacji niemieckiej i swoją młodość. Oczami dziecka widziałem okropności wojny, śmierć ojca, mordowanie Żydów. Głód, ciężka praca, strach i ucieczki przed wywózką do Niemiec były jednym cięgiem 5 okupacyjnych lat.
Po 80 latach od tamtych wydarzeń zostałem zaproszony przez Panią burmistrz Przecławia, panią Renatę Siembab na uroczystość z tej okazji. Pragnę wyrazić wdzięczność, że w gronie Władz Przecławia i syna jednego z partyzanckich dowódców, mogłem być na mszy świętej i wziąć udział w złożeniu kwiatów na rynku, przy obelisku upamiętniającym bohaterów tamtych lat.
Już na widok ołtarzy, przy których będąc chłopcem, pełniłem wartę w strażackim mundurze przy grobie Pana Jezusa, zakręciła mi się w oku łza, stanęły wspomnienia. 
Wspaniała oprawa uroczystości, piękne kazanie, młodzieżowa orkiestra, warta honorowa i mieszkańcy Przecławia, sprawiły wyjątkową okazję nawału wspomnień.
Kiedy po złożeniu kwiatów pani burmistrz zagaiła uroczystość zwracając się do mieszkańców, a następnie oddała mi głos, byłem zażenowany. Wszystko mi się pokręciło nawet to co miałem zapisane na kartce. Nie będę o tym pisał. Najlepiej przedstawi to film. https://drive.google.com/file/d/1oMDBV5LEpoum8H_U8B1Ndeq_c85K0KtU/view?usp=sharing

Serdecznie dziękuję pani burmistrz Renacie Siembab za umożliwienie wzięcia mi udziału w owej uroczystości. Dzięki składam panu Romanowi Rusin – synowi legendarnego przywódcy Oddziału AK. i pozostałym uczestnikom uroczystości za fakt,  że mogłem być wśród nich. Osobne podziękowanie składam panu Robertowi Darłak za udostępnienie mi filmu z nagraniem. Dzięki temu mogłem krytycznie się ocenić.
Poniżej kilka moich zdjęć z uroczystości.



Pani burmistrz miasta Przecław otwarła uroczystość 80 rocznicy wybuchu II Wojny Światowej

Warta honorowa przy obelisku upamiętniającym bohaterów Ziemi Przecławskiej

Pięknie grająca orkiestra młodzieżowa z Przecławia

Fragment rynku w Przecławiu

Dodaj napis

Rynek w Przecławiu


Obelisk na rynku w Przecławiu, który aż prosi się żeby wymienić na nim bohaterów którzy zdobywali tajemnice rakiet V w Bliźnie i ginęli w walce z obu totalitarnymi systemami,

Z podziwem słuchałem tej pięknie grającej młodzieżowej orkiestry

Wschodnia ściana rynku widoczna podczas uroczystości

Południowa ściana rynku podczas uroczystości

Pan Robert Darłak pełniący obowiązki dyrektora Domu Kultury dzięki któremu mogłem przedstawić film oglądany powyżej

Wspaniała młodzieżowa orkiestra z dyrygentem i panią burmistrz Renatą Siembab

Młodzieżowa orkiestra, władze miasta z panią burmistrz, Roman Rusin - syn legendarnego dowódcy AK płk Aleksandra Rusina i ja z kulą u nogi
 Chwała bohaterom Przecławskiej Ziemi, którzy walczyli i ginęli za naszą wolność. Cześć ich pamięci
Teofil Lenartowicz
Mielec, dnia 10 września 2019
  

2 komentarze:

  1. Teofilu! Dałeś radę!
    Twoje przemówienie było dobre, ważne.
    Trochę dłużej wspominałeś swoje osobiste przeżycia,
    ale takich opowieści dla młodych nigdy za wiele.
    Warto im pokazywać jak było, by, kiedy dorosną, nie dopuścili do możliwości powrotu tak okropnych czasów.
    Dziękuję Ci Teofilu za te patriotyczne działania,
    które mimo wieku prowadzisz niestrudzenie.
    Pozdrawiam Cię serdecznie
    Grzegorz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się, ale Tobie nie dorównam,bo nie potrafię tak się ładnie wypowiadać, jak Ty to robisz. Pozdrawiam

      Usuń