czwartek, 28 lipca 2022

Pożegnalny lot samolotów TS-11 Iskra

 

Pożegnalny lot samolotów TS-11 Iskra

W dniu 27 lipca 2022 roku na lotnisku 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, pożegnalnym lotem trzech Iskier zakończono historię 58 letniej służby tego samolotu w Wojsku Polskim. 

Jan Gaweł z serwisu WSK Rzeszów z kapitanem i chorążym mechanikami wojsk indyjskich przy samolocie TS-11 Iskra na lotnisku Hakimpet w Hyderabadzie w Indiach. Zdjęcie wykonane około 1976 roku


 

Łza zakręciła mi się w oku, kiedy to przeczytałem, albowiem towarzyszyłem temu samolotowi od próbnych lotów prototypów na lotnisku WSK Mielec, po ostateczną wyprodukowaną serię. Także w reklamacjach na wielu lotniskach w Kraju, jak i podczas serwisowej obsługi w Indiach.

Iskra nie była moim ulubionym samolotem, bo miała wiele mankamentów, jednak fakt wieloletniej mojej służby wraz z nią, wycisnął na mnie dzisiaj, wrażenie podobne jak na pogrzebie przyjaciela. Pamiętam reakcję, kiedy wpadła mi do ręki uratowana Książka Płatowca I-go latającego prototypu Iskry o numerze 119 PR02. Historyczne w niej wpisy były dla mnie niezwykle znaczące. Przechowywałem ją, a następnie przekazałem do archiwum Klubu Lotników Loteczka.

Przeczytajmy klikając na link, jak odchodzi wraz z nami nie tylko historia wysłużonej Iskry, ale co smutniejsze rodzimego przemysłu lotniczego, którego przeboleć tak niezwykle trudno.

https://tech.wp.pl/ts-11-iskra-pozegnalny-lot-legendarnych-samolotow-sluzyly-w-polskim-lotnictwie-przez-58-lat,6795019392035680a

Teofil Lenartowicz

Wrocław, dnia 28 lipca 2022 roku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz