czwartek, 20 maja 2021

Dokumenty Działowskich

 

Historyczne dokumenty Działowskich w Krakowskim Muzeum Lotnictwa

 

W Internecie krążą informacje o znajdujących się w KML archiwalnych dokumentach Działowskich. Są to wykazy owych dokumentów i linki do ich miniaturek. Rzecz w tym, że czytelne są tylko wykazy, natomiast w miniaturkach nie da się odczytać tekstu czy obejrzeć zdjęć.

Pragnę wyjaśnić kim była rodzina Działowskich dla rozwoju miasta Mielca na przestrzeni ostatnich 100 lat. Wyjaśnienie się należy, albowiem ich lotnicze osiągnięcia od lat odzyskania Niepodległości Polski 1918 zostały zapomniane. To im Mielec zawdzięcza rozwój lotniczej potęgi poprzez budowę przemysłu lotniczego.

Działowscy, to Mielczanie dwaj bracia Stanisław i Mieczysław zwanych od zawarcia przez nich spółki „Bracia Działowscy”. Ci dwaj amatorzy po odzyskaniu NP na przestrzeni kilkunastu lat skonstruowali, zbudowali i oblatali około 10  konstrukcji samolotów turystycznych i pierwszy w kraju szybowiec Bydgoszczanka. Ich osiągnięcia były tak znaczące, że krajowa prasa zachwycała się ich osiągnięciami, a dowództwo wojsk lotniczych zleciło seryjną budowę ich awionetek dla wojska.

Zafascynowany ich działalnością od wielu lat interesuję się ich osiągnięciami i jak potrafię tak staram się rozpowszechniać ich historię lotnictwa. Zainteresowały mnie ostatnio archiwa Działowskich w KML i zwróciłem się do prezesa Krakowskiego Klubu Seniorów Lotnictwa Leszka Mańkowskiego. Poprosiłem czy można otrzymać czytelne elektroniczne kopie owych dokumentów? Pociągnięcie było wspaniałe, bo Pan Leszek doskonale zna lotnicze wyczyny Braci Działowskich. Zwrócił się do wicedyrektora muzeum Pana Krzysztofa Roszkowskiego, a ten przekazał mu twardy dysk z zawartością 80 GB dokumentów. Miałem problem z zawartością dysku, bo był uszkodzony i nagrany w systemie Macintosh, a ja mam system operacyjny Windows. Jednak przy pomocy zdolnego młodego sąsiada udało się odzyskać zawartość.

Jestem niezmiernie wdzięczny obu Panom za ten niezwykły dar. Otrzymałem ogromny zasób informacji, które nie zdążę w życiu ogarnąć. Póki starczy mi sił, będę rozpowszechniał owe informacje. Może wreszcie uznana zostanie rocznica lotniczego Mielca od dnia powstania Niepodległości Polski 1918 roku. Dotychczas obchodzimy tylko rocznicę od 1938 roku okradając Mielczan z 20 lat lotniczej historii. 

Załączam kopię maszynopisu napisaną przez Zofię Działowską z 1998 roku przedstawiającą w nowym świetle historię Braci Działowskich.





Proszę zwrócić uwagę na brakującą stronę 5-tą owego tekstu.



 

Teofil Lenartowicz

Wrocław, dnia 20 maja 2021

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz