tag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post7544312791815639459..comments2024-03-20T14:35:32.163-07:00Comments on Moje życie i samolot: Tragedia samolotu Iryda oczami konstruktora Teofilhttp://www.blogger.com/profile/09454643104851444336noreply@blogger.comBlogger31125tag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-34185530877398679502019-12-26T15:35:36.429-08:002019-12-26T15:35:36.429-08:00Poprawka automatu: zamiast PRL-u powinno być „pełn...Poprawka automatu: zamiast PRL-u powinno być „pełne”J.A.Goszczynskihttps://www.blogger.com/profile/01129431819167027410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-88672295095997569062019-12-26T15:32:59.229-08:002019-12-26T15:32:59.229-08:00Dopiero przeczytałem Pańską wypowiedź. Jest ona ja...Dopiero przeczytałem Pańską wypowiedź. Jest ona jak zwykle mieszanką półprawd i nieprawdy. Kluczowe Pańskie stwierdzenia że Iryda nie spełniła WTT jest nieprawdziwe. Wszystkie wersje samolotu za wyjątkiem M96 ze skrzydełkiem pasmowym przeszły PRL-u wojskowe badania kwalifikacyjne i otrzymały certyfikat typu. Wersja M96 przeszła pozytywnie pełny cykl badań na dużych prędkościach i większą część badań na prędkościach bliskich prędkości przeciągnięcia. Badania te zostały przerwane na polecenie MON. J.A.Goszczynskihttps://www.blogger.com/profile/01129431819167027410noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-43462906069263616972019-12-26T06:55:43.386-08:002019-12-26T06:55:43.386-08:00I tak nastąpił koniec samolotów wojskowych polskie...I tak nastąpił koniec samolotów wojskowych polskiej konstrukcji. Zostały tylko drzwi do stodoły sołtysa.vampukhttps://www.blogger.com/profile/03552523942353704621noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-33041245579336862462017-12-03T17:43:10.953-08:002017-12-03T17:43:10.953-08:00Panie Jaworski.
Pisze Pan, że piloci lubili samolo...Panie Jaworski.<br />Pisze Pan, że piloci lubili samolot. Przypomnę, że w DWLOP pracowali też piloci, którzy bardzo lubili latać na nie do końca dopracowanej Irydzie.Aero-Arthttps://www.blogger.com/profile/00421407436097573346noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-15428044050590174062017-12-03T17:33:43.530-08:002017-12-03T17:33:43.530-08:00Przetargu na same Gripeny nigdy nie było. Został o...Przetargu na same Gripeny nigdy nie było. Został otwarty przetarg na samolot wielozadaniowy. Do starcia stanęły F-16 block 50-52, Gripen i Mirage 2000-9.<br />Samolot I-22 Iryda to nie ta półka samolotów. W polskim lotnictwie wojskowym miał być głównie samolotem szkolenia zaawansowanego lecz ciągnący się w nieskończoność program jego budowy powodował zniecierpliwienie odbiorcy tym bardziej, że trzeba było obniżać WTT, by program trwał.Aero-Arthttps://www.blogger.com/profile/00421407436097573346noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-77106309485106997942017-11-27T11:20:57.447-08:002017-11-27T11:20:57.447-08:00Dużo ciekawej analizy i niestety trochę nadużyć. N...Dużo ciekawej analizy i niestety trochę nadużyć. Nie można ze swoich gdybań wyciągać ostatecznych konkretnych wniosków. Takie jest moje zdanie. Jako młody podporucznik byłem w Komisji badającej Irydę. Nie zawsze słyszało się super opinie o tym samolocie z ust pilotów doświadczalnych. Nie raz i nie dwa chciało się widzieć lepsze osiągi, których ten samolot nie miał niestety. Codo śp. Pana Natkańca - pamiętam dzień, kiedy Iryda w powietrzu robiła totalnie dziwne rzeczy na tyle nieracjonalne, że odmówił lotu. Tak więc prawda o Irydzie nie pewno nie jest taka jaką chciałaby widzieć jedna czy druga strona. Ze swoich obserwacji wiem, że wszyscy chcieli by ten samolot spełnił wymagania. Nie spełnił. Co zrobić w takiej sytuacji? Wprowadzić na użytkowanie samolot, który nie spełnia wymogów? Jakie by tego byli konsekwencje? Dziękuję za artykuł - mimo braku czasu przeczytałem na jednym oddechu. Zastanawia mnie tylko przy jakiej prędkości zerwałby się spadochron pilota. To są potężne siły...hesjahttps://www.blogger.com/profile/03177595367411358281noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-18925220959914073282017-11-26T13:36:02.398-08:002017-11-26T13:36:02.398-08:00Sorry, ale to ty się ośmieszasz, bo logika i teor...Sorry, ale to ty się ośmieszasz, bo logika i teoria tych informacji mija się z praktyką oraz nowoczesnymi konstrukcjami.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00937845955816505053noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-40061536523805019472017-11-26T04:23:10.620-08:002017-11-26T04:23:10.620-08:00Szanowny Panie Lukaszu, prosze sie nie osmieszac, ...Szanowny Panie Lukaszu, prosze sie nie osmieszac, lub poprostu nie zabierac glosu w sprawach, w ktorych do bolu musi Pan byc ignorantem. Nie znajac Pana Teofila ale bedac zawodowo w lotnictwie od ponad czterdziestu lat, widzialem wiele rzeczy. Chyle czola przed logika i skrupulatnoscia informacji prezentowanych przez Pana Teofila.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07613326379793882442noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-82314407453469701752017-11-26T04:15:39.759-08:002017-11-26T04:15:39.759-08:00Dziekuje Panu za niezwykle fachowy opis i analize....Dziekuje Panu za niezwykle fachowy opis i analize. Naprawde podkreslam slowo "niezwykle" - bo wynikiem mojego doswiadczenia z zycia i pracy w Polsce jest wlasnie niezwyklosc szacunku dla prawdy, jej poszukiwania, obiektywizmu i zwyklej uzciwosci. Chyle czolo przed Panem i zycze naszej Ojczyznie powrotu do zwyklej uczciwosci. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07613326379793882442noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-7177738953325750772017-11-26T03:39:00.269-08:002017-11-26T03:39:00.269-08:00Prawdopodobnie nie mam slow aby precyzyjnie okresl...Prawdopodobnie nie mam slow aby precyzyjnie okreslic ten stan niskiej kultury bezpieczenstwa i profesjonalizmu jaka do dzisiaj pokutuje z tragicznymi konsekwencjami...w polskim lotnictwie tez. calkowicie z Panem sie zgadzam.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07613326379793882442noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-67740669978512188532017-05-29T09:29:03.522-07:002017-05-29T09:29:03.522-07:00Iryda I-22 nie skończyła nawet w skrzyniach. O ile...Iryda I-22 nie skończyła nawet w skrzyniach. O ile nie mylę ilości, to 17 nowych Iryd postawionych do dyspozycji wojska nie zostało odebranych, a po kilku latach stania na stojance w Mielcu zapadła decyzja wyprowadzenia na złom. Kilka poszło na pomniki w różnych miejscach a resztę złomowano.Teofilhttps://www.blogger.com/profile/09454643104851444336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-60934670469418362932017-05-26T10:35:12.052-07:002017-05-26T10:35:12.052-07:00Pamiętam ten dzień, miejsce i czas, kiedy wieść o ...Pamiętam ten dzień, miejsce i czas, kiedy wieść o tej tragedii dotarła do podchorążych WSOSP 😢, chcoć dzisiaj mam już 20 lat doświadczenia jako kontroler ruchu lotniczego. Mjr Tomasza Chudzika widywalem wielokrotnie na osiedlu, bo mieszkał z rodziną w tym samym bloku, co moja dziewczyna.<br />Pamiętam, że komisja z MON dość szybko ogłosiła przyczynę i było coś o awarii trymera w locie odwróconym, ujemnym przeciążeniu... Po tej lekturze, mam rozbiegane myśli. Myślę, że jedynymi, którzy lubili ten samolot byli konstruktorzy i piloci, którzy nim latami. Jak sięgam pamięcią w tamte czasy, to widzę jak bardzo ten samolot był przedstawiany przez DWLOP w czarnym świetle. W ministerstwie ON też była polityczna nagonka aby ten samolot nie wszedł do służby. Czy samoloty I-22 IRYDA musiały skończyć w skrzyniach ?<br />ŚP mjr Tomasz Chudzik chyba tego by nie chciał...Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/03838712198594414577noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-88704794598477784462017-05-24T02:48:12.579-07:002017-05-24T02:48:12.579-07:00Racja. Nie tylko nie zrobiono, ale także przeszkad...Racja. Nie tylko nie zrobiono, ale także przeszkadzano, aby to zrobić.Teofilhttps://www.blogger.com/profile/09454643104851444336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-10420772995339457462017-05-24T02:08:30.740-07:002017-05-24T02:08:30.740-07:00Dobrze i logicznie napisane, ale by uznać tę mocną...Dobrze i logicznie napisane, ale by uznać tę mocną hipotezę za najbardziej prawdopodobną należałoby ją wnikliwie sprawdzić. Niestety tego nie zrobiono i jest to najbardziej karygodne w tej sprawie.<br />Tomasz S.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16602803511363058564noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-21739993326030958192017-05-23T06:43:12.679-07:002017-05-23T06:43:12.679-07:00Poproszę o te argumenty poparte dowodami. Bo widzę...Poproszę o te argumenty poparte dowodami. Bo widzę jedynie gdybanie i tezy. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00937845955816505053noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-9243980649086966622017-05-22T05:44:31.415-07:002017-05-22T05:44:31.415-07:00Dzięki Jasiu.Dzięki Jasiu.Teofilhttps://www.blogger.com/profile/09454643104851444336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-42884627861324516212017-05-22T05:43:52.590-07:002017-05-22T05:43:52.590-07:00To się ciągnie i ciągnie, a efekty znaneTo się ciągnie i ciągnie, a efekty znaneTeofilhttps://www.blogger.com/profile/09454643104851444336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-85977527733736773512017-05-22T05:40:47.961-07:002017-05-22T05:40:47.961-07:00RacjaRacjaTeofilhttps://www.blogger.com/profile/09454643104851444336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-45945828677030929812017-05-22T05:39:30.318-07:002017-05-22T05:39:30.318-07:00Tak właśnie było pozdrawiam Tak właśnie było pozdrawiam Teofilhttps://www.blogger.com/profile/09454643104851444336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-67309018609735895732017-05-22T05:37:16.622-07:002017-05-22T05:37:16.622-07:00Doskonale zrozumiał Pan opisany przez konstruktora...Doskonale zrozumiał Pan opisany przez konstruktora i członka KBWL Stanisława Śmist katastrofę Irydy. Dziękuję w swoim imieniu i konstruktora Stanisława Śmist. Teofilhttps://www.blogger.com/profile/09454643104851444336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-89885300576697027162017-05-22T05:25:10.870-07:002017-05-22T05:25:10.870-07:00Znałem Andrzeja Pamułę i nawet wszystkich starszyc...Znałem Andrzeja Pamułę i nawet wszystkich starszych od niego pilotów doświadczalnych z MielcaTeofilhttps://www.blogger.com/profile/09454643104851444336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-5865777971390691412017-05-22T05:22:29.241-07:002017-05-22T05:22:29.241-07:00Nie znam autora wypowiedzi. Wydaje mi się, że nie ...Nie znam autora wypowiedzi. Wydaje mi się, że nie trzeba mieć nawet specjalistycznej wiedzy, aby zrozumieć co się stało. Istnieje spora część ludzi, których wiara, że coś było inaczej jest tak wielka, że nie trafiają żadne argumenty. Teofilhttps://www.blogger.com/profile/09454643104851444336noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-21469130548913883762017-05-22T04:06:54.907-07:002017-05-22T04:06:54.907-07:00Infantylny? Zna Pan autora? Tekst jest tak napisan...Infantylny? Zna Pan autora? Tekst jest tak napisany żeby zrozumiał laik. Można nie zgadzać się z tekstem, ale też trzeba mieć argumenty i wiedzę specjalistyczną.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07956251215899371814noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-71825869847909028102017-05-22T04:03:36.343-07:002017-05-22T04:03:36.343-07:00W czasie praktyki na stanowisku technika s-tu /naf...W czasie praktyki na stanowisku technika s-tu /nafciarz/ na Mig21SPS widziałem jak sam zastępca dowódcy ds pilotażu grzmiał na pilotów o dokładne dopasowanie pasów fotela. Technik miał mu w tym pomagać jak w całym procesie przygotowania go do lotu. Ale widziałem niestety przypadki ignorowania tego zalecenia. Myślę, że zawiniła tu również "teoretyczność" naszej armii, która nie brała udziału w żadnym konflikcie. Piloci sami z siebie nie lubią ujemnych przeciążeń więc w normalnych warunkach go unikają i nie przewidują gwałtownego zawiśnięcia na pasach. Taki wydaje się drobiazg, ale w lotnictwie nie ma miejsca na drobne niedokładności. Skutki mogą być tragiczne.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07956251215899371814noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5235324723537932887.post-41528661296262956702017-05-22T00:01:19.606-07:002017-05-22T00:01:19.606-07:00Przeczytałem całość i przypomniałem sobie że więks...Przeczytałem całość i przypomniałem sobie że większość ludzi z którymi wówczas rozmawiałem będąc młodym uczniakiem już wtedy mówiła że celowo uwalili Irydę ... a jak zwykle szło o kasę , a okazja się nadarzyła.<br />zaraz potem chyba coś było z przetargiem na Grippeny czy coś w tym guście , chodziło o samoloty szkolno-bojowe które <br />miały u mnie w mieście stacjonować Azahielhttps://www.blogger.com/profile/04155927455028656479noreply@blogger.com