Gala Złotych
Lotek 2016
Pragnę poniżej przedstawić, co wydarzyło się w klubie lotników Loteczka w niedzielę 29 maja. Otóż odbyła bardzo uroczyście obchodzona każdego roku Gala Złotych Lotek. Jest to coroczne
święto Braci Lotniczej zorganizowanej w klubie lotników
„Loteczka” we Wrocławiu i jak zwykle, miało miało bardzo uroczystą oprawę. Zaczęło się w naszej
kaplicy kościoła na Gądowie, gdzie od rana zjeżdżali się członkowie Loteczki i
zaproszeni goście. Tam przed Kościołem odbyły się spotkania i nieoficjalne
powitania wieloletnich lotniczych przyjaciół.
Mszę
świętą odprawił ksiądz Proboszcz Czesław Majda, a kazanie wygłosił niezawodny
Ojciec Dominik Orczykowski. Słowa podziękowania wygłosił także ksiądz płk Janusz Radzik z okazji złożenia mu życzeń 25-lecia
pracy kapłańskiej.
Następnie
uroczystość przeniesiona została do Orlego Gniazda, gdzie dokonano wręczenia
Złotych Lotek i pozostałych nagród. Nasz stały członek i aktor Robert Gonera
zagaił uroczystość zapraszając do wysłuchania hymnu lotników, którego po
powstaniu z miejsc wysłuchano z należytą powagą. Powitał uczestników,
zaproszonych gości i odczytał list z gratulacjami od Klubu Miłośników Lotnictwa
z Mielca i Towarzystwa Miłośników Ziemi Mieleckiej. Przedstawił historię klubu
Loteczka i podziękował Adamowi Biskowi właścicielowi obiektu rekreacyjno kawiarniano
hotelowemu za opiekę i udostępnienie do klubowych spotkań swojego obiektu.
Prowadzący
oddał głos przewodniczącemu Kapituły Loteczki pilotowi Herbertowi Majnusz,
który przedstawił laureatów Złotych Lotek za rok 2015 zapraszając kolejno laureatów
i wręczających im Złote Lotki.
Złote
Lotki otrzymali:
1.
Generał Brygady pil. dr Ryszard Hać zawodowy pilot wojskowy
klasy mistrzowskiej, instr. pil. na samolotach LiM-2, 5 i 6M oraz na Su-22 UM3K
i Su-22MK4. Zaszczytną służbę wojskową pełnił jako pilot i dowódca na kolejnych
szczeblach w pułkach 8 i 40 Myśliwsko-Bombowym. W 1-wszej Brygadzie Lotnictwa Taktycznego. W Wyższej Szkole Oficerskiej Sił
Powietrznych na stanowisku Rektora-Komendanta. W dowództwie Sił Powietrznych na
wysokich stanowiskach dowódczych Nominację na Generała Brygady odebrał z rąk
Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w 15.08.2004. Obecnie dyrektor Muzeum
Lotniczego w Dęblinie i V-ce Prezes Aeroklubu Polskiego. Odznaczony Krzyżem
Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia
Polski. Złotym Krzyżem Zasługi. Lotniczym Krzyżem Zasługi i innymi orderami.
2.
Instr. pil dr Inż.
Maciej Lasek. Od 1992 roku po ukończeniu studiów na wydziale Mechanicznym Energetyki i
lotnictwa Politechniki Warszawskiej w specjalności budowy płatowców i uzyskaniu
w 2002 roku stopnia doktora nauk technicznych w zakresie dynamiki lotu, zajmuje
się bez przerwy sprawami Lotnictwa. Jest instruktorem pilotem i pilotem
doświadczalnym pierwszej klasy. W latach 1992 do 2002 pracuje w Instytucie
lotnictwa zajmując się problemami związanymi aerodynamiką i mechaniką lotu. Od
roku 2002 pracuje w Państwowej Komisji Badania wypadków lotniczych, a następnie
był również jej przewodniczącym. Brał udział w badaniach 120 wypadków
lotniczych. Ukończył studia badania dużych Katastrof Lotniczych oraz
zarządzania badaniem takich wypadków, prowadzone przez ośrodki w USA i
Singapurze. W latach 2003-2007 były redaktor naczelny periodyku NIT, Nauka,
Innowacje, Technika. Autor i współautor 47 publikacji naukowych wydanych w
kraju i za granicą w języku angielskim. Od 2011 roku jest zatrudniony jako
adiunkt na wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki
Warszawskiej, gdzie prowadzi wykłady z zakresu badania wypadków lotniczych oraz
Mechaniki lotu.
3.
Mgr inż. Lesław Karst. Kierownik wydziału prób i badań prototypów
samolotów WSK Warszawa Okęcie. Od 1983 roku główny specjalista do spraw
technicznych Zakładu Usług Agrolotniczych Warszawa Okęcie. Wielokrotny szef
techniczny i kierownik prestiżowych agrolotniczych kontraktów zagranicznych w
Sudanie Egipcie Iranie i NRD oraz ekspert lotniczy i techniczny w RWPG. Szef
usług czarterowych Zakładu Usług Agrolotniczych Warszawa nadzorując w tym
techniczną eksploatację amerykańskich samolotów pasażerskich Fairchild Metro. Zasłużony
animator lotniczy i organizator zjazdów agrolotniczych w latach 2008, 2011 i
2014. Redaktor i wydawca prestiżowych książek „Polskie Skrzydła” nad Sudanem i
„Polacy Agrolotnicy na świecie” Odznaczony Srebrnym i Złotym Krzyżem zasługi. Medalami
za zasługi w obronności kraju w pożarnictwie i przemysłu maszynowego. Błękitne
skrzydła.
4.
Płk.
pil. doc. dr Janusz Ziółkowski. Zawodowy wojskowy pilot instruktor
pierwszej klasy, wybitny instruktor pilot wojskowy, wyszkolił wielu
Podchorążych i Kandydatów w tym kilkunastu zagranicznych wieloletni
Dyrektor Liceum lotniczego w Dęblinie. Całe swoje życie Lotnicza zawodowe i
naukowe związane ze szkołą Orląt w Dęblinie, poświęcił będąc również Dziekanem
Wydziału Lotniczego tej uczelni. Jest profesorem nadzwyczajnym prestiżowej
Akademii Sił Powietrznych w Słowacji. Autor licznych publikacji naukowych i
sprawozdań naukowo-badawczych. W roku 2003 wydał książkę pod tytułem “Te
Wspaniałe Kobiety” oraz “Biografię Polskich Pilotek Cywilnych i
Wojskowych”. Odznaczony najwyższymi orderami i odznaczeniami polskimi i
zagranicznymi.
5.
Instr.
pil. Jan Marugi. Zasłużony zawodowy instruktor pilot szybowcowy i samolotowy pierwszej
klasy. Wyszkolił ponad 50 pilotów w tym kandydatów do OSL w Dęblinie
późniejszych dowódców Wojsk Lotniczych. Wieloletni Szef Wyszkolenia Aeroklubu
Wrocławskiego, o ogromnym w tym zakresie dorobku dydaktyczno-wychowawczym. Szef
i instruktor pięciu turnusów samolotowego szkolenia LPW dla wojska. Zasłużony
organizator Mistrzostw Świata modeli halowych w Hali Stulecia, Spadochronowych
Mistrzostw Polski Rajdu Dziennikarzy i Pilotów oraz spadochronowych mistrzostw
o Błękitną Wstęgę Odry. Przez okres ośmiu lat pełnił funkcję urzędującego
Prezesa klubu Lotników „Loteczka”, doprowadzając Klub do prestiżowego uznania w
kraju i za granicą. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i innymi orderami.
6.
Instr. pil. Zofia Koziak. Wybitna instruktor pilot Szybowcowa i samolotowa pierwszej klasy. Pracowała
18 lat zawodowo jako instruktor pilot w Aeroklubie Ziemi Lubuskiej i w Szkole
Szybowcowej w Lesznie oraz społecznie 20 lat. Wyszkoliła 16 Pilotów
szybowcowych i 10 samolotowych, których doprowadziła do uzyskania licencji
lotniczych. Przez okres 21 lat pełniła prestiżową funkcję kontrolera ruchu
lotniczego w Agencji Żeglugi Powietrznej i instruktora-egzaminatora w tej
specjalności. Posiada złotą odznakę szybowcową z dwoma diamentami, medale za
zasługi w obronności kraju i ruchu lotniczego.
7.
Instr. pil. Włodzimierz Żołud. Zasłużony w szkoleniu kadr lotniczych instruktor pilot szybowcowy i
samolotowy pierwszej klasy. Szkolił w aeroklubach Wrocławskim Dolnośląskim i
Ziemi Lubuskiej, doprowadzając do uzyskania licencji trzydziestu pilotów. Jako
instruktor pilot Agro latał w Egipcie i Sudanie, gdzie zwalczając między innymi
szarańcze wykonał szczęśliwe przymusowe lądowanie na Pustyni Libijskiej w
północnym Sudanie. Jest również pilotem doświadczalnym i egzaminatorem
sterowców i balonów. Balonowych Mistrzostwach Polski zajął kolejno trzecie i
pierwsze miejsce. Posiada Diamentową Złotą Odznakę Szybowcową. Wyróżniony
licznymi branżowymi medalami.
8.
Instr. pil. inż. mgr.
Jacek Dziedzio. Wybitny instruktor pilot zawodowy
wyszkolił kilkudziesięciu pilotów do wszystkich rodzajów licencji lotniczych,
swe wieloletnie doskonałe wyniki uzyskał na następujących kolejnych
stanowiskach. W Aeroklubie Jeleniogórskim instruktor pilot szybowcowy,
samolotowy i dyrektor. W Aeroklubach Zagłębia Miedziowego i Ziemi Koszalińskiej
Szef Wyszkolenia. Europejskim funduszu leasingowym pilot dyspozycyjny na
samolotach Piper Arrow, Seneca 5, Cessna Citation CJ-1 o napędzie odrzutowym.
Egzaminator LKE wszystkich uprawnień samolotowych, upoważniony również do
przeprowadzenia egzaminów praktycznych w państwach członkowskich Unii
Europejskiej. Posiada również licencję pilota liniowego. Wyróżniony licznymi
odznaczeniami państwowymi i branżowymi.
9.
Pil. mgr. inż. Andrzej
Szymczak. Zasłużony pilot samolotowy i szybowcowy animator
Lotnictwa. Swą żarliwością idei Lotniczych oraz życzliwym stosunkiem do ludzi
lotnictwa, zyskał wielką powszechnie znaną sympatię i uznanie. Na własnym
samolocie TS-8 “bies” w zawodach nawigacyjnych w Jeleniej Górze zajął pierwsze
miejsce. W roku 1999 zakupił 20 hektarów gruntu pod budowę lotniska. Twórca
aeroklubu zgorzeleckiego w którym Był właścicielem 14 samolotów. 1 Maja 2004
roku dla uczczenia wejścia Polski do Unii Europejskiej, zorganizował przelot
samolotów polskich i niemieckich nad Nysą Łużycką biorąc w nim udział na
własnym samolocie Socata. Wyróżniony odznaczeniami państwowymi i branżowymi.
10. Inst.
pil. mgr. Mieczysław Przybylski. Po ukończeniu studiów na
Uniwersytecie Wrocławskim i uzyskaniu kwalifikacji instruktora pilota
samolotowego i szybowcowego pierwszej klasy szkolił od 1968 roku jako
Instruktor a następnie Szef Wyszkolenia w Centrum Wyszkolenia Lotniczego w
Lesznie. Od roku 1973 jest pilotem samolotowym i śmigłowcowym w Zespole
Lotnictwa Sanitarnego we Wrocławiu i przez 10 lat jego Kierownikiem. Zasłużony
również współpracą z Sudecką i Karkonoską grupą GOPR uwieńczoną wielką akcją
ratownictwa przeciwpowodziowego w roku 1997. Po przejściu w 2000 roku na
emeryturę, latał na akcjach agrolotniczych w kraju, Iranie i Algierze, między
innymi przy zwalczaniu szarańczy. W 1971 roku uzyskał Diamentową Odznakę
Szybowcową i tytuł mistrza Sportu w szybownictwie. Odznaczony w Służbie
Ratownictwa Medycznego z Powietrza medalem za ofiarność i odwagę i innymi
wyróżnieniami.
Kilka
słów uwagi należy poświęcić wypowiedziom laureatów. Otóż Dr Maciej Lasek
nawiązał do swej 14-letniej pracy na stanowisku przewodniczącego Komisji
Badania Wypadków Lotniczych. W owych 14 latach wydarzyło się 1700 wypadków
lotniczych w których zginęło ponad 270 osób. Komisja w tym czasie wykonała
ogromną pracę przyczyniając się do wzrostu bezpieczeństwa lotów. Wyraził
Loteczce wdzięczność za uznanie i powiedział, że nadeszły czasy kiedy musi
opuścić zajmowane stanowisko. Zrozumiałem to, że nadchodzące czasy należeć mają
do ludzi badających wypadki lotnicze i myślących podobnie jak Macierewicz.
Mgr
Lesław Karst o swej pracy na rzecz lotnictwa, nawiązał do agrolotnictwa, w
którym Polska była potęgą. Produkcja i posiadanie dużej ilości samolotów
rolniczych umożliwiała wykonywanie usług agrolotniczych w wielu krajach.
Istnieliśmy nie tylko w krajach afrykańskich, ale wielu innych. Produkowaliśmy
samoloty rolnicze do 40 krajów świata i mieliśmy wyszkoloną kadrę agrolotników.
Obecnie to już przeszłość i eksponaty agrolotnicze możemy oglądać w muzeum
lotnictwa w Krakowie i od 2014 roku w Szreniawie. Jak była to niebezpieczna
praca niech świadczy fakt, że w katastrofach usług agrolotniczych zginęło 70
lotników. Także piszący te słowa miał
okazję uczestniczyć w trzech afrykańskich kontraktach. Pragnę dodać, że to mielecki
pilot Zbigniew Słonowski zapoczątkował
ekspansję usług Agro w 1968 roku w Afryce. Uczestniczyło w tych usługach wielu moich
kolegów, pilotów i mechaników lotniczych z Mielca.
Po
nagrodzeniu Złotymi Lotkami laureatów, przystąpiono do następnej części, a
mianowicie nagrodzenia naszego uwielbianego Ojca Dominika Orczykowskiego najwyższym
stopniem tzw. Rubinowej Lotki. Pierwsza Rubinowa Lotka została wręczona Adamowi
Biskowi, natomiast Rubinową Lotkę nr 2 otrzymał właśnie Ojciec Dominik. Za co
otrzymał Ojciec Dominik Rubinową Lotkę i z powodu jakich zasług nie trzeba
wyjaśniać, gdyż są one znane niemal całej Braci Lotniczej Polski. Ten
tryskający humorem i energią życiową 88 latek znany jest lotnikom, a jego słowa
nacechowane chrześcijańskim miłosierdziem i życzliwością trafiają do
wszystkich. Loteczka tą nagrodą pragnie wyrazić mu wdzięczność za jego modlitwy
i działanie na rzecz lotnictwa.
Najwyższą
nagrodę uznania otrzymał także Adam Bisek właściciel Orlego Gniazda,
wspaniałego obiektu rekreacyjno kawiarniano hotelowego. Został mianowany
honorowym prezesem Klubu Loteczka nr 2.
Warto przypomnieć, że pierwszym honorowym prezesem jest twórca Loteczki pilot Stanisław Błasiak.
Przyznawanie
nagród zakończono udzieleniem dyplomu uznania Ryszardowi Choniawko i Bogdanowi
Ginterowi. Natomiast przedstawiciele z kilku środowisk lotniczych przekazali podczas
Gali na adres Loteczki oraz kol. Adama Biska gratulacje, podziękowania i
okolicznościowe upominki. Ponadto kol. Adam Bisek otrzymał od członków
Loteczki. planszę przedstawiającą graficzny obraz alei dębów.
Następnie
przystąpiono do sadzenia dębów pamięci i przeniesiono się na zewnątrz obiektu.
Nie znających zwyczaju Gali Złotych Lotek warto poinformować, że każdy z
obdarowanych statuetką Złotej Lotki posiada na terenie obiektu Orlego Gniazda
posadzonego w pięknej alei zasłużonych lotnictwu dęba z tabliczką i napisem
zasług. Obecnie przystąpiono do sadzenia dębów 10-ciu tegorocznym laureatom.
Wszystkich posadzonych dębów pamięci w alei zasłużonych lotnictwu, wraz z
przyznanymi obecnie znajduje się 130. Przy okazji pragnę się pochwalić, że
wśród nich znajduje się też podpisany moim nazwiskiem dąb.
Po
uroczystości sadzenia i podlewania dębów przez obdarowanych i uczestników,
rozpoczęto biesiadę przy bogatym wyborze smakołyków i napojów.
Uczestnicy
uroczystości to jedna wielka rodzina, która wśród przyjacielskich rozmów
spędzała czas do późnego popołudnia. Także i ja – piszący tam byłem i miód,
wino, smakołyki spożyłem.
Teofil Lenartowicz
Wrocław, dnia 8 czerwca 2016